Hyresgästservice

Hyresgästinformation

Lediga lägenheter

Bra Bostad äger och förvaltar fastigheter i Säffle och Åmål. Det finns allt från ettor med kokvrå till lägenheter inrymmande fyra rum och kök. Vissa har tillgång garage eller carport.

Fyll i och skicka in formuläret här nedan och gör en intresseanmälan och beskriv vad du har för önskemål. Finns det ingen lägenhet ledig just nu som passar sätter vi upp dig på vår kölista och återkommer när lämpligt objekt blir ledigt.

Intresseanmälan

Servicetelefon 070-309 42 33

Information och ordningsregler

Skötsel

Var rädd om din lägenhet

Din lägenheten håller sig fräsch längre om den sköts på rätt sätt. Här är några enkla tips:

  • Håll spis och ugn rena så att inte smuts och fett bränner fast.
  • Frosta av kyl och frys med jämna mellanrum. Låt isen tina av sig själv.
  • Använd inte kniv eller hårda föremål då kan skador uppstå.
  • Använd milda rengöringsmedel i WC, tvättställ och badkar.
  • Avlopp i tvättställ, dusch och badkar bör rengöras med jämna mellanrum.

Då något går sönder eller inte fungerar
Även då lägenheten sköts på bästa sätt är det svårt att undvika att saker och ting ibland går sönder. Du är då skyldig att anmäla fel och brister till hyresvärden. Din felanmälan kan göras dygnet runt. Läs mer om Serviceanmälan.

Trapphus och entréer

Undvik att ställa saker i trappan eller utanför dörren. Cyklar, barnvagnar, skidor, skridskor och skor får inte bli ett hinder då trappan ska städas. Större och skrymmande föremål kan även vara i vägen om utryckningspersonal måste komma fram vid olyckstillfällen.

Mattor

Skaka inte dina mattor från fönster eller balkong. Mattpiskning och annan rengöring av textilier skall ske på anvisad plats. Vädring får dock ske innanför balkongräcket.

Mata inte fåglar

Matning inte fåglarna från fönster eller balkong. Det kan locka till sig råttor och möss.

Grillning på balkong eller uteplats

Det är inte tillåtet att grilla på balkongen. Det är en brandrisk och konsekvenserna av en eldsvåda kan bli förödande och ni är själv ansvarig för eventuella skador.

Tvättstuga

Respektera de regler som gäller för den gemensamma tvättstugan. Håll rent och snyggt och följ det bokningssystem som gäller. Om du har egen tvättmaskin i din lägenhet gäller samma tider som för tvättstugan.

För installation av tvätt- och diskmaskin eller torktumlare i lägenheten, kontakta alltid vår förvaltare före installation, så att givna normer följs.

Sophantering

Soppåsar och annat skräp får inte ställas i trapphuset. Använd istället de containers som står uppställda på sopsorteringsgården. För glas och tidningar hänvisas till kommunens återvinningscentraler.

Ohyra

Får du ohyra i din lägenhet, måste du kontakta oss genast så att ohyran inte sprider sig.

Hundar och Katter

Tänk på vart i bostadsområdet du rastar din hund. Att plocka upp efter hunden är en självklarhet. Katter får inte springa lösa eller sätta sig i barnens sandlådor.

Cyklar och bilar

Undvik att köra in i bostadsområdets gångar med motorfordon. Barn kan leka där. I och urlastning är självfallet tillåten, men var försiktig. För allas trivsel parkeras cyklarna i på avsedd plats och inte i trapphuset.

Byggnader och planteringar

Om du upptäcker skador på byggnaden eller i planteringar kring huset ska du omgående underrätta förvaltaren. Tänk också på att hålla entrédörrar och källare stängda.

Rättigheter

Rättigheter

Det är viktigt att få en bra kontakt mellan oss och dig som hyresgäst. Det är också viktigt att lära sig vem som gör vad och vilka rättigheter som gäller.

 

Måla och tapetsera själv

Du kan måla och tapetsera själv på egen bekostnad men måste först få vårt tillstånd, Det är dock viktigt att det blir gjort på ett snyggt och fackmannamässigt sätt. Fråga om du är osäker. Om ditt arbete inte anses riktigt utfört, kan du bli ersättningsskyldig.

 

Överlåta och byta lägenheten

Om du vill överlåta din lägenhet till någon annan, utan att ni byter med varandra, måste du tala med oss först och få tillstånd. Om du vill byta lägenheten med en annan hyresgäst, går det bra under förutsättning att vi godkänner den nya hyresgästen.

 

Hyra ut i andra hand

Man kan enligt hyreslagen hyra ut sin lägenhet i andra hand om man har hyresvärdens tillstånd. Det kan gälla vid arbete eller studier på annan ort. Det är klokt att ta reda på exakt vad som gäller i det enskilda fallet. Ansvarsfrågorna kan vara svåra. Kontakta oss!

Inflyttning

Adressändring

Som ny hyresgäst ansvarar du själv för att i god tid göra flyttanmälan så att din post kommer fram till din nya adress. Gör din flyttanmälan till Svensk Adressändring per telefon eller via Internet.

 

El och telefon

Flytten till din nya lägenhet innebär också att du måste anmäla flyttning av tidigare abonnemang för telefon och internet. Du måste också avsluta ditt gamla el-abonnemang och teckna ett nytt på din nya adress. Kontakta din elleverantör för mer information.

 

Hemförsäkring

En hemförsäkring ger dig nödvändigt skydd mot oförutsedda händelser som egendomsskador, stöld eller brand. Det ligger på ditt ansvar att ta nödvändiga kontakter och teckna lämplig försäkring dig och ditt hem.

 

Nycklar

Vid inflyttningen får du nödvändiga nycklar till lägenhet, port, tvättstuga osv. Nycklarna är stämplade med egna speciella nummer. Kontrollera att du fått rätt nycklar och att antalet stämmer. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna.

 

Flyttstädning

Din nya lägenhet ska vid inflyttning vara i bra skick och ordentligt städad. Varje lägenhet genomgår besiktning i skarven mellan två hyresgäster. Om du upptäcker något som har missats och känner dig missnöjd är det viktigt att du omedelbart kontaktar vår förvaltare oss så att problemen snabbt kan åtgärdas.

Utflyttning

Uppsägning

Om du beslutat dig för att lämna din lägenhet måste du göra en skriftlig uppsägning av hyreskontraktet. Uppsägningstiden räknas från nästkommande kalendermånad och tre månader framåt från det att uppsägningen kommit oss tillhanda.

Nycklar

Nycklar du har kvitterat ut måste återlämnas när du flyttar. Detsamma gäller de eventuella kopior du själv gjort. Borttappade, ej återlämnade, nycklar kan leda till att du själv blir skyldig att bekosta ett låsbyte.

Flytt av el, telefon, internet

Utflyttning innebär att du själv får ansvaret för att nödvändiga kontakter tas för att avsluta ditt elabonnemang. Det är likaså ditt ansvar att flytta telefon- och internetabonnemang till din nya adress.

Förbesiktning/besiktning

En förbesiktning görs av bla. ytskikten för planering av eventuell renovering som behövs göras i lägenheten.

Vi utför en kontroll av eventuella skador i lägenheten som uppstått under din boendetid. Vid skador eller onormalt slitage på lägenheten kan du blir ersättningsskyldig. Vid kontrolltillfället får du information om vad du som hyresgäst kan åtgärda själv och vad som, på din bekostnad, kommer att utföras av Bra Bostad/Byggnadsrenoveringar.

Visning av din lägenhet
Inför utflyttningen måste du vara beredd att visa lägenhet för tänkbara nya hyresgäster.

Flyttstädning
När du lämnar lägenheten ska den vara i samma goda skick som du önskade när du själv flyttade in. Lägenheten ska vara noggrant städad liksom samtliga övriga utrymmen som balkong, förråd och eventuellt garage som hör till lägenheten. Ofullständig städning kan leda till att du i efterhand får betala för extern städning.

Nyckelinformation

Inflyttning

På inflyttningsdagen kvitteras dina nycklar ut hos din förvaltare. Om inflyttningen infaller under en lördag, söndag eller annan helgdag ses om inget annat är uppgjort nästkommande vardag som inflyttningsdag. Tillträde till bostaden sker normalt 12.00 på inflyttningsdagen.

Låsöppning

Bra Bostad och din förvaltare saknar extranycklar till din lägenhet. Ha därför alltid en extranyckel hos en närstående.

Om du i akuta situationer behöver hjälp med låsöppning kan du ringa vårt Serviceanmälannummer 070-309 42 33.
Låsöppning kostar 1000 kr.

Extranycklar

Framställning av extranycklar anmäls alltid hos oss. Kontakta Serviceanmälan så hjälper de dig med ansökan.

Återlämning

Vid utflyttning återlämnas samtliga utkvitterade nycklar samt de eventuella extranycklar som tillverkats i efterhand. Borttappade, ej återlämnade, nycklar kan leda till att du själv blir skyldig att bekosta ett låsbyte.

Miljö & sophämtning

Sopsortering

Varje fastighet har anvisade platser för sortering av hushållssopor, glas, tidningar, kartong, plast, batterier med mera. Sopor som inte har något kärl eller som inte får plats i angivet kärl ska köras till närmaste Återvinningsstation. Kontakta kommunen för information.

Störningsjour

Om grannarna stör

Som hyresgäst är det naturligt att visa hänsyn. Irritation till följd av onormala röstnivåer, hög musik och liknande är alltid onödig.

Att hålla nere ljudnivån är extra angeläget sent på kvällen. Ska du ha fest med många besökare, är det klokt att meddela grannarna i förväg, sluta i lagom tid och skruva ner musiken så att inte nattsömnen störs. Kom ihåg att du som hyresgäst är ansvarig för alla som vistas i lägenheten.
En enkel tumregel kan vara att undvika det du vet med dig du själv upplever störande.

Om du trots allt upplever att dig störd så ska du i första hand ta kontakt med din granne. Om inte detta hjälper och störningen är återkommande ska du kontakta oss. Om störande händelser inträffar efter kontorstid kan du ringa vår störningsjour på telefon 070-309 42 33

Vid allvarliga lägenhetsbråk, bör du ringa polis på telefon 112.

Serviceanmälan

Att bo i hyreslägenhet innebär många fördelar, men också skyldigheter mot din fastighetsägare och dina grannar. För att alla ska trivas är det viktigt att du känner dig trygg med hur saker fungerar

På webbsidan ges grundinformation för hyresgäster hos Bra Bostad. Har du frågor är du välkommen att höra av dig på vår Servicetelefon.

Varmt välkommen

Frågor och svar

Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte det du söker kan du ringa fastighetsförvaltaren Henrik Nilsson 070-714 10 79.

Vad ingår i hyran?

Vatten, värme, kabel-tv ingår i de flesta av våra lägenheter. Ingår fler saker står det i kontraktet eller på objektssidan under lediga bostäder.

Jag har förlorat min hyresavi?

Ring fastighetsförvaltaren Henrik Nilsson 070-714 10 79.

När ska hyran vara betald?

Sista vardagen före varje kalendermånads början. Tänk på att hyran betalas månaden innan, tex. Du betalar hyran för januari den sista vardagen i december.

Vad gör jag om grannarna stör?

Ring fastighetsförvaltaren vardagar under kontorstid eller vårt journummer övrig tid. Fastighetsförvaltare: 070-714 10 79.

Hur gör jag en serviceanmälan?

Ring 070-309 42 33 eller fyll i vårt serviceanmälan-formulär här intill.
Detta nummer gäller endast problem med det som rör lägenheten, fastigheten och TV. Felanmälan för bredband eller telefoni görs till respektive operatör.

Jag har skadedjur i lägenheten vart vänder jag mig?

Kontakta fastighetsförvaltaren Niklas Johansson 070-309 42 33

Var kan jag parkera?

Separata avtal gäller för bolagets privata parkeringsplatser. I övrigt hänvisar vi till kommunens parkeringsbestämmelser.

Vart vänder jag mig om jag tappat bort mina nycklar?

Då ringer du fastighetsförvaltaren. Tyvärr måste vi byta lås om nycklar kommit bort. Be om aktuella prisuppgifter från fastighetsförvaltaren. Mer information om nycklar finns under fliken ”Nyckelinformation”

Vart vänder jag mig om jag har låst mig ute?

Om du låst dig ute kan du ringa fastighetsförvaltaren. En låsöppning kostar 1000 kr.

Får jag grilla på balkongen?

Nej. Att grilla på balkongen är en brandrisk och kan upplevas som en olägenhet för grannar.

Får jag tapetsera om?

Du kan måla och tapetsera själv på egen bekostnad men måste ha vårt tillstånd. Arbetet måste dock vara gjort på ett snyggt och fackmannamässigt sätt. Fråga om du är osäker. Om ditt arbete inte anses riktigt utfört, kan du bli ersättningsskyldig.

Hur gör jag om jag vill säga upp lägenheten?

Om du vill säga upp lägenheten behöver du göra detta skriftligt. Skicka E-post till: info@bra-bostad.se. Uppsägningstiden är 3 kalendermånader.

Serviceanmälan